Van Monkey Mind naar Mindful Mind - 5 tips

Apen zijn altijd al mijn favoriete dieren geweest. Lekker levendig, lekker gek. Ik kan uren naar ze kijken. Maar dat ik ze ook in mijn hoofd heb zitten….

Kwetterende apen in je hoofd

Herken je dat? Dat je in je hoofd hele gesprekken aan het voeren bent…met…jezelf? Of dat je in een overleg zit en alvast aan het bedenken bent wat je die avond gaat koken, wie je straks nog allemaal moet bellen en of je nou wel de broodtrommel van je zoon in de goede tas had gestopt? Of dat je tijdens een wandeling alleen maar terugdenkt aan dat vervelende gesprek met je manager en daardoor helemaal gemist hebt dat het herfst aan het worden is en de bladeren zo’n mooie kleuren krijgen?

Volgens het boeddhisme hebben we allemaal drukke, rumoerige apen in ons hoofd, die ons voortdurend afleiden en uit het hier-en-nu halen. Dit wordt ook wel onze ‘monkey mind’genoemd. Die apen roepen allemaal tegelijk om aandacht. We zijn gewend om telkens in te gaan op wat deze apen roepen en nemen dit inhoudelijk serieus. Hierdoor schieten we steeds terug in ons hoofd en gaan we piekeren over dingen die in het verleden gebeurd zijn en zaken die in de toekomst zouden kunnen plaatsvinden.

Mindful je apen temmen

Het heeft geen zin om te vechten tegen al die apen in je hoofd. Dan gaan ze alleen maar harder schreeuwen. Het beste kun je ze gepaste aandacht en afleiding geven, waardoor je rust in je hoofd creëert. Maar hoe doe je dat dan?

Hieronder 5 tips om mindful je apen te temmen. Probeer de verschillende manieren uit, er is er vast eentje die voor je werkt:

  1. Focus op je ademhaling, door bijvoorbeeld te tellen. Door je aandacht naar je ademhaling te brengen geef je de apen een opdracht en zullen ze minder hard schreeuwen.
  2. Ga inhoudelijk niet mee met wat je apen allemaal tegen je roepen. Merk op over welk thema het grofweg gaat, of welk gevoel het je geeft. Kijk er op een afstand naar en observeer.
  3. Geef de apen elke dag op een bepaalde tijd alle ruimte. Laat ze bijvoorbeeld elke ochtend een kwartier uit volle borst schreeuwen. Schrijf op wat ze roepen, welke gedachten door je hoofd gaan. Verder hoef je hier niets mee te doen, laat het aanwezig zijn en merk het op. Doordat ze nu aandacht hebben gehad, zullen ze de rest van de dag een stuk minder hard schreeuwen.
  4. Focus op een van je zintuigen en geef je apen daarmee wat anders te doen. Focus bijvoorbeeld op ruiken als je lekker buiten loopt. Je zult merken dat er tussendoor wel gedachten opkomen, maar als je dan weer focust op wat je ruikt, verdwijnen ze vanzelf weer.
  5. Door middel van een mantra kun je ook in het hier en nu blijven. Een mantra is niks anders dan een klank, woord of zin die je telkens herhaalt. Ook al dwaal je af, je begint gewoon steeds weer opnieuw met je mantra.

Deze en nog vele andere manieren gebruik ik in mijn groepscursussen Mindful Walk en individuele Mindful Wandelcoaching.

Wil je hier meer over weten en het vooral zelf ervaren en trainen, neem gerust contact met me op!

Daarnaast deel ik nog graag dit filmpje met je van een boeddhistische monnik over de monkey mind.

Happy groet en een mindful werkweek!

Jolanda

Reactie schrijven

Commentaren: 0

 

HAPPYO

Jolanda Meeks-Kling

 

ZEIST

jolanda@happyo.nl

06-41227054

 

KvK- nummer 73753076