Vertragen op je werk: 3 praktische tips

Ligt de vakantie alweer ver achter je? Of kun je het vakantiegevoel nog zo oproepen? En de dingen die je zo graag anders wilde  doen, lukt dat ook?

 

Van to do naar to do en afpraak naar afspraak

Voor mij is de vakantie ook altijd een periode van reflectie. Doe ik nog de dingen die ik echt wil doen en zijn er dingen die ik misschien anders wil doen. De meeste mensen nemen zich op vakantie voor, het in het dagelijks leven toch iets rustiger aan te doen, meer te genieten van de dingen, alleen die dingen te doen die je echt leuk en belangrijk vindt. 

Toch is dit vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Want voor je het weet, ren je weer van afspraak naar afspraak, denk je van planning naar planning en van to do naar to do. De sportclubs van je kinderen zijn allemaal weer begonnen, op je werk is iedereen weer lekker op stoom, op school kunnen ze je hulp ook wel gebruiken, je kinderen vragen net iets meer aandacht en in de weekenden staan er weer veel leuke sociale activiteiten gepland.

En ja, dat geldt ook voor mij ;) Vertragen en meer van het moment genieten, gaat zeker niet vanzelf. Het verschil is wel, dat ik me daar sinds een paar jaar veel bewuster van ben en het ook letterlijk voel in mijn lijf. Als ik te lang op de 'doorgaan-stand' sta, voel ik onrust, vermoeidheid en ben ik sneller geïrriteerd. Signalen voor mij om te vertragen.

 

Mindfulness als middel om te vertragen, juist op je werk

Dat klinkt natuurlijk leuk vertragen, maar hoe doe je dat dan? Mindfulness is daar een heel praktisch middel voor. En dat kan prima op je werk. Juist op je werk zou ik willen zeggen. Het is namelijk een hele fijne tegenhanger van het steeds maar bezig zijn in je hoofd. En het is ook nog eens bewezen effectief:

  • het geeft je meer focus
  • je kunt je beter concentreren
  • je wordt creatiever

Dus om het op een laagdrempelige manier eens te proberen, heb ik 3 praktische tips voor je. Om te vertragen en mindful aan het werk te zijn:

 

1. Maak een wandeling: ga tussendoor naar buiten en laat je telefoon lekker binnen. Kijk gewoon eens om je heen. Wat zie je? Wat valt je op? Zie je bepaalde kleuren? En luister eens bewust. Wat hoor je? Probeer je dan op het verste geluid dat je hoort te focussen.

2. Mindful lopen: loop een stukje mindful. Dat kan binnen, als je een kop koffie gaat halen of naar het toilet gaat. Bij elke stap die je zet, ga je bewust met je aandacht naar je voeten. Hoe zet je ze neer? Hoe voelt de ondergrond? Hoe voelen je voeten? 

3. Focus op je ademhaling. Dat kan gewoon achter je bureau, of al wandelend naar een overleg. Heb je liever iets meer rust, dan is het toilet best een prima alternatief. Dat is het handige, je adem heb je altijd bij je! Voel waar je ademhaling zich bevindt. Verander er niets aan, maar voel en ervaar. Voel hoe lucht naar binnen stroomt, je buik uitzet en hoe de lucht vanzelf weer naar buiten stroomt. Het kan helpen je ademhaling te tellen, om nog meer te focussen. Doe dit 7 ademhalingen.

 

Probeer er vandaag eens eentje uit! En let maar op, hoe je je hoofd tot rust brengt en een moment niet bezig bent met to do's of die afspraak die je vanmiddag nog in je agenda hebt staan!

 

Wil je hier meer over leren en ervaren? Neem eens een kijkje op mijn website: www.happyo.nl. Ik bied mindfulness in combinatie met buiten bewegen aan als groepscursus, individuele coaching of als workshop op je werk. 

 

Jolanda

HAPPYO

www.happyo.nl - jolanda@happyo.nl - 06 41 22 70 54

 

 

 

 

HAPPYO

Jolanda Meeks-Kling

 

ZEIST

jolanda@happyo.nl

06-41227054

 

KvK- nummer 73753076